Search This Blog

Wednesday, May 30, 2007

Outsourcing: een moment van heroverweging

Men zal zeker enkele malen de aanbeveling tegenkomen om, alvorens daadwerkelijk tot outsourcing over te gaan, eerst de eigen ICT-afdeling te leren aansturen als ware deze een derde partij. Dit heeft als direct voordeel dat het management zichzelf ertoe dwingt, zijn eisen (en de accenten en prioriteiten daarin) beter te formuleren en vervolgens de voortgang vanuit het eigen perspectief te blijven controleren. Het heeft als bijkomend voordeel dat de ICT-afdeling gedwongen wordt, zijn interne gerichtheid op te geven en betrokken wordt bij de vraag: “Doen wij de goede dingen?”

Een verrassing is niet uitgesloten en het kan blijken dat de interne ICT-afdeling tot veel meer in staat is dan werd aangenomen. Intussen is dan wel het hele outsourcing traject een of meermalen doorlopen, zijn er wel dienstenovereenkomsten gesloten, compleet met service level agreements (SLA’s) voor de afzonderlijke ICT-processen. Ook heeft men, management zowel als ICT-afdeling, overlegstructuren kunnen uitproberen, valkuilen leren herkennen en omzeilen, contracten leren opstellen en al met al een dergelijk traject leren managen. Bovendien, niet minder belangrijk, zal een alsnog te nemen outsourcing beslissing waarschijnlijk ook beter door de ICT-afdeling gedragen worden . En hoe dan ook zal er een situatie ontstaan waarin het management beter beseft wat het van ICT vraagt, meer inzicht krijgt in wat ICT kan, en over betere middelen en een betere organisatie beschikt om te controleren of wat er is afgesproken ook werkelijk gebeurt.

Bron: http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=2346