Search This Blog

Wednesday, May 30, 2007

Outsourcing ICT wat, waarom, aan wie en hoe?

Het is een ruim begrip, ‘outsourcing’. Een zorginstelling die de was de deur uit doet, doet aan outsourcing. Een onderneming die het bedrijfsrestaurant laat runnen door een cateringbedrijf, doet aan outsourcing. Een organisatie die postkamer en repro overdoet aan een specialist, doet aan outsourcing.

Als we outsourcing vertalen in het Nederlands, komen we uit bij ‘uitbesteding’. Een goed Nederlands woord, maar we gebruiken het toch liever niet. De reden is, dat uitbesteden een nog veel ruimere betekenis heeft.

Als een aannemer bijvoorbeeld het timmerwerk overlaat aan een gespecialiseerd timmerbedrijf heet dat al wel uitbesteden, maar is er volgens ons geen sprake van outsourcing. Bovendien bestaan naast de term outsourcing ook nog de termen ‘sourcing’, ‘pooling’ en ‘sharing’, waarmee bijzondere benaderingen van outsourcing worden aangeduid. En als men het afstoten van ICT-activiteiten benoemt als outsourcing, dan zal daar tegenover staan dat er activiteiten worden ingehuurd; hetgeen dan wordt aangeduid als ‘insourcing’. Dat alles laat zich maar moeilijk in Nederlandse equivalenten omzetten.

Een recent onderzoek van Deloitte bevestigde iets wat velen al lang vermoedden: het senior management heeft vaak geen voeling met een gestructureerde benadering van IT-outsourcing. Dat uit hetzelfde onderzoek bleek dat bodyshopping (het detacheren van mensen voor tijdelijke en afgeleide opdrachten) als belangrijkste outsourcingvorm naar boven kwam, is daar niet vreemd aan. 'Veel mensen en bedrijven hebben, met name bij hun eerste overeenkomsten, schrik om de controle over hun IT uit handen te geven'. Al liggen de redenen voor veel problemen bij outsourcingsopdrachten bij het beheer van de contracten zelf. Als je als opdrachtgever jezelf geen goed beheer of governance oplegt, dan ben je bij wijze van spreken al op voorhand verloren. Uit een onderzoek van PwC bleek dat bedrijven in geval van outsourcing meestal onvoldoende zorg besteden aan een goede opvolging op het vlak van IT-governance.

Wat besteden bedrijven uit?

1.) Externe netwerken;2.) Applicatieontwikkeling;3.) Help- & Service Desk;4.) Applicatieonderhoud;5.) Desktop, lokaal netwerk (LAN), file- & print servers;

Bron: http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=2345