Search This Blog

Wednesday, May 30, 2007

Outsourcing is vooral een bedrijfskundig vraagstuk!

Outsourcing is vooral een bedrijfskundig vraagstuk en moet derhalve in een bedrijfskundige context worden geplaatst.

Het gaat immers om – meestal – het beheer van de informatievoorziening welk sterk bepalend is voor het rendement van de bedrijfsprocessen voor de organisatie. Bovendien moet een organisatie een bewuste keuze maken met betrekking tot het niveau van dienstverlening (puur operationeel tot en met een strategisch partnership) dat van een leverancier wordt verwacht. Outsourcing is dus veel minder een ICT-technisch gerelateerd vraagstuk.

Daarnaast moet een outsourcing-project zich richten op twee kernaspecten:
1. het uitbesteden c.q. afstoten van ICT-activiteiten (outsourcing) en
2. het inhuren van diensten (insourcing).

Slechts door gedegen voorbereiding, ondersteuning en management van een voorgenomen outsourcing-traject kan de basis voor de gewenste resultaten worden gelegd.
Het bijzondere eenmalige karakter van een ICT outsourcing-traject brengt met zich mee dat dit soort kennis in de meeste organisaties niet voorhanden is. Outsourcing is een goede manier om de controle over ICT-ontwikkelingen te verbeteren en de zorgen daarbij te verminderen.

Bron: http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=2345